fredag 5 juni 2009

TILL HAVS....

Ja det närmar sig avfärd från Getterön mot Gbg och vädret ser väl inte sådär jättebra ut för våran del, framförallt när det gäller vind men även sol för den delen.
Kaj se nu till och tanka upp rejält med diesel för nån segling blir nog svårt.
Nädå, det ska nog gå vägen detta ändå, har hört på kringväga att Kaj kan få en segelbåt och marcha 6 knop i rant stiltje.
Ska bli riktigt skoj, inga ledsna gubbar som ska med på denna resa...
Igår fick jag grejat lite här i hemmet, slog sönder den gamle betongklumpen där flaggstången stod innan och fyllde igen och täckte med grästorvor.
Sen planterade jag om lite blommor och satte upp en rullgardin.
Gick även runt och sparka lite i fruktträden här på tomten och konstaterade att päraträt bär mö frukt i år.
Jag fick även löst mysteriet med flakmopeden en gång för alla hoppas jag, det va svänghjulshaveri som låg bakom detta och inte bensinhanteringen som jag först trott.
Först lurade jag på om det kunde va kondensatorn som spökade så den bytte jag först med god hjälp av Martin som visade sig vara en mästare på lödning.
Efter det tände flakan knappt så jag lät flakan vila över natten, mitt temperament brukar brisera om jag håller på för länge.
Dan efter påbörjade en utvilad Simon projekt flakmoped igen och denna gången gjorde jag en brytarinställning och ett svänghjulsbyte och sen gick han igång!
Så lättstartad att det räckte att stirra på han i 5 sek så gick han igång.
Nu ska jag snart lämna barnen på dagis.
Wilma "turbo" springer runt och slår på grejer och stirrar ilsket på mig och skriker faft(saft) eller icka(dricka).
Tyra ligger och snoozar i sin säng, sover som en prinsessa gör hon.
Idag ska jag till tatueraren och gå igenom min planerade tatuering och efter det vidare in till stan och shoppa lite kläder inför resan.

Skeppohoj alleman..

1 kommentar:

Hårfager sa...

Detta med sex knop och stiltje har ju ett icke obetydligt förbehåll.
Det krävs ju samtidigt att man har "Den lille Pär" tillgänglig. Hen monteras lämpligen akter om tvärs med sin rektala blåsorkester riktad mot segelytan. Detta och endast detta möjliggör ovan nämda fenomen.
Emellertid är arrangemanget som kan betraktas som fiffigt och/eller underhållande att anse som fullkomligt förkastligt då såväl segel som löpande rigg genast får skickas till destruktion efter den ystra seglatsen.